Skip to content

Mandags morgen hver morgen?

Da er du sikkert et B-menneske, som undertegnede. Men ta det med ro, det finnes gode råd for oss sjusovere også.

B-mennesker kan bli A-mennesker. Foto: Karina Jørgensen/NRK

Hvis du ikke vet om du er A- eller B-menneske, kan du ta en uhøytidelig test her.

Det er faktisk bevist at det er helseskadelig for oss B-mennesker å stå opp tidlig. Vi har ikke vett til å legge oss tidlig nok, blant annet – vi vil jo ha like mye ut av kveldene som alle andre. Optimalt sett burde vi begynne arbeidsdagen litt senere, og om du har mulighet for det er det jo glimrende! Men de fleste av oss har andre i livet vårt og ta hensyn til, så da funker det som regel ikke.

Så kanskje det er bedre å forsøke å bli et A-menneske? Du kan justere døgnrytmen din for å få bedre innsovning og lettere våkne om morgenen. For de fleste av oss B-mennesker, kjennes det som man går med konstant jetlag når man ikke får sovnet tidlig nok men likevel må opp etter andres klokke neste morgen.

Og hjelper ikke dette men du fremdeles sliter, så gå til innkjøp av din egen, lille sol. Alternativt kan du også kjøpe deg en vekkerklokke som gradvis tilfører mer og mer sollys/dagslys i rommet når det nærmer seg alarmtidspunkt. «There’s an app for that» også, f.eks. Sleep Cycle (som jeg selv har testet og brukt en stund).

 

Så, da er vi klar for resten av uka – som blir relativt kort arbeidsuke for min del, siden jeg setter snuten sørover mot Polen på torsdag 🙂

 

20130224-131026.jpg

 

 

 

Be First to Comment

Jeg setter stor pris på din kommentar! Legg inn meldingen din her:

%d bloggere liker dette: