Skip to content

Julestresset? Les dette…

Er du en av de som blir stresset av å bare høre ordet jul? Eller tar du på deg for mye i juletiden? Kanskje andre legger opp til større aktivitet enn du ønsker selv? Vel, du sitter faktisk med løsningen selv…

(Christmas candy, stock photo by Thoursie. From sxc.hu.)
(Christmas candy, stock photo by Thoursie. From sxc.hu.)

Her er et par ting du bør vurdere:

  • Si nei. Du trenger ikke være med på alt som skjer av aktiviteter i jula. Velg de som du vet betyr noe for deg og som du eller din familie vil huske best som hyggelige. Du trenger heller ikke å arrangere alskens juleselskaper og ha hver dag i jula planlagt i detalj.
  • Planlegg. Lag lister over gjøremålene du faktisk skal gjøre, og sett av nok tid til det. Med litt bedre planlegging blir som regel gjøremålet lettere å få tid til, og kjekkere å utføre. Hvis du er ute i god tid, kan du slippe en del julemas ved å bestille julegaver og annet du trenger til jula via netthandel.
  • Perfeksjonist? Du dør ikke av at du ikke har vasket inni kjøkkenskapene eller om støvet under senga på gjesterommet blir liggende enda litt lenger… Og julegavene trenger ikke håndlagede bånd eller merkelapper, om du er fornøyd med det du kan få tak i på butikken.
  • Sov nok. Hvis du vet at du får en travel dag, få nok og god søvn. Det hjelper ikke å sitte oppe langt på natta og se på alle PVR opptakene av seriene du gikk glipp av på kvelden fordi du var opptatt med andre juleaktiviteter. Hvis du skal på jobb neste dag, må du faktisk stå opp like tidlig som før…
  • Spis riktig og få i deg nok væske. Det er nok av fetende kost i julefeiringen, og det er ikke kostholdet mellom jul og nyttår som er problemet for de fleste – men heller mellom nyttår og jul. I tillegg blir du mer opplagt om du får i deg nok av de rette næringsstoffene og holder et stabilt blodsukker. Det er liksom ikke vits å svime av under shoppingen på kjøpesenteret.
  • Beveg deg nok. Får du ikke tid til de vanlige treningsaktivitetene, ta trappene i stedet for heis, gå en tur i lunsjen, se nyhetene fra trimsykkelen, osv.
  • Ta fri når du har anledning. Om det så er bare 1 time på slutten av en arbeidsdag, gå halv dag siste dag før julafta, ta deg fri i romjula om du kan.
  • Lytt til musikk når du kan. Forskning viser at musikk som du setter pris på, demper stressnivå i kroppen, og man blir lettere til sinns. Det er heller ikke feil om man får litt julestemning med julemusikk (som vi jo ikke hører på ellers på året).
  • Allier deg. Med nabo, venn, familie eller lignende. Dette er spesielt greit om du ikke orker å lage 7 sorter julekaker – naboen kan lage dobbel porsjon av sine pepperkaker og gi til deg mens du gir bort en porsjon av dine herlige krumkaker.
  • Få bedre samvittighet ved å gjøre en god gjerning – Kirkens bymisjon, Frelsesarmeen m.fl. tar gladelig i mot gaver du donerer, slik at deres brukere også får en hyggeligere jul. Det trenger ikke å være store greia, bare husk å merke gaven med kjønn og ca. alder (barn, ungdom, voksen).
  • Ikke bruk krefter på saker og ting du likevel ikke kan endre på.

Og sist, men ikke minst;

Husk at det er tanken som teller – og julens viktigste budskap er kjærlighet og omtanke for andre. Det er utrolig hvor mye energi og humør man får av å gjøre andre glade og ta vare på hverandre!

Ha en fortsatt fin juletid alle sammen!

Be First to Comment

Jeg setter stor pris på din kommentar! Legg inn meldingen din her:

%d bloggere liker dette: