Skip to content

Ferierapport, del II

I skrivende stund sitter vi og kommer til hektene inne i feriehuset, etter en veldig varm dag. Det har vært omtrent vindstille her i dag, for det meste sol, og 41 grader på det meste. Vi fikk tilbrakt et par av de varmeste timene på dagen i en båt, på delfinsafari, heldigvis 🙂

Sist helg var det Amerikas nasjonaldag, 4.juli, her. Og feiringen var markert mer her på Anna Maria øya enn vi har sett noe sted her i USA før. Det startet med en parade som gikk hele øya på langs, og selve paraden var kjempelang, med masse kjøretøyer hvor folk hadde pyntet både bilene og seg selv. Og de hev ut lekesmykker og godteri til barna som hadde sto langs paradeløypa. Alle smilte og vinket, og vi fikk med oss hele paraden på vei til stranda. Det var varmt å stå å se på, deilig å komme seg uti vannet på stranda etterpå 😀

The Privateers kjørte fremst i paraden
Etter paraden var alle fulle av juksesmykker og hadde hender og lommer fulle av godteri :)
Etter paraden var alle fulle av juksesmykker og hadde hender og lommer fulle av godteri 🙂

På slutten av kvelden gikk vi ned til stranda igjen, og fikk med oss masse fyrverkeri og stemning der også.

Lørdag 5.juli dro vi til Daytona Beach for å få med oss Nascar billøpet Coke Zero 400. Vi var litt i tvil om det ble billøp i det hele tatt, men dro likevel. Og dessverre fikk vi rett. Etter å ha blitt både bløte og faktisk litt kalde utover kvelden, endte løpet med en utsettelse til kl. 11 neste formiddag. Det var bare andre gang i historien at løpet hadde blitt utsatt! Så da fant vi oss et hotellrom etter 45 min. kjøring og dro tilbake neste dag. Det var definitivt verdt å vente på!

Endelig klar for billøp!
Speedway´en var ikke fullsatt på søndagen, antakelig pga. mange tilreisende hadde satset alt på at løpet skulle bli gjennomført etter planen på lørdagen.
Bilene er klare for start!
Det var flere store krasj under løpet. Hørte f.eks. kommentatoren nevne at det bare var 6 biler igjen på over 40 deltakende som ikke hadde vært involvert i noen av uhellene. En av bildene havnet på taket og det så stygt ut, men heldigvis gikk det greit med alle.
Det var flere store krasj under løpet. Hørte f.eks. kommentatoren nevne at det bare var 6 biler igjen på over 40 deltakende som ikke hadde vært involvert i noen av uhellene. En av bilene havnet på taket og det så stygt ut, men heldigvis gikk det greit med alle.
Høy lyd = beskyttelse for ørene!

Det var selvsagt varmt som bare det, siden det var midt på dagen, men med plenty av drikke så gikk det fint. Løpet ble innstilt da det gjensto cirka 50 runder, da det igjen kom regnbyger. Vi gikk fra løpet og tok oss en matbit på Cracker Barrel rett ved siden av stadionet, og da bøttet det plutselig ned.

Tilbake på Anna Maria har vi brukt dagene til å slappe av på stranda og i bassenget, og har prøvd ut ulike restauranter. Det er god mat på øya og omegn, spesielt om du liker fisk og sjømat. Spiste for eksempel en glimrende rett på The Beach House Restaurant sør på øya i dag – grillede kamskjell med bakt potet. Skjellene var perfekt stekt og smakte nydelig! Har ellers hatt min del av gourmet fish & chips her, samt laks, Gulf kongereker og annen herlig mat.

Tidligere i dag har vi vært på delfinspeiding med M/V Minnow fra utleieselskapet AMI Shuttle Service. Eieren og hans ansatt, et herlig tospann, tok oss med i en såkalt «pontong-båt» mellom øya og fastlandet, og vi fikk valuta for pengene!

Vi så mange delfiner på turen, noen i små grupper. Vi fikk ikke se noen store hopp, men det gjorde ingenting når de kom noen meter fra båten ;)
Vi så mange delfiner på turen, noen i små grupper. Vi fikk ikke se noen store hopp, men det gjorde ingenting når de kom noen meter fra båten 😉
Mamma og baby delfin
Vertskapet på båten
Den skal tidlig krøkes som god kaptein skal bli ;)  Minstepoden vokste en halvmeter bak roret, hehe!
Den skal tidlig krøkes som god kaptein skal bli 😉
Minstepoden vokste en halvmeter bak roret, hehe!
Hele gjengen samlet på båten
Langgrunne sund gjør det mulig å fiske langt uti.
Holmes Beach sett fra sjøsiden
Skarv og pelikaner på brygga i Keys Marina
Hettemåke
Denne fuglen så vi også i marinaen, men kjenner ikke til hvilken type det er.
Hvit hegre, disse er et svært vanlig syn på øya, og de er langt fra sky.
Grå hegre i marinaen

Kvelden i kveld avsluttet vi med et strandbesøk, for å få med oss den fine solnedgangen. Kjenner batteriet er fulladet nå – deilig med ferie!

Pene skyer i solnedgangen, i klassisk Florida lyssetting
Dramatiske farger på solnedgangen i dag!

Håper alle hjemme har det supert, ha en fin dag så lenge!

One Comment

Jeg setter stor pris på din kommentar! Legg inn meldingen din her:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.