Skip to content

Bloggere til salgs!

Er det slik at alle kan kjøpes, bare man spør pent nok eller tilbyr den fineste belønningen? I bloggosfæren kan det synes som en kort vei fra å skrive om sine innerste tanker, til å ukritisk reklamere for produkter og tjenester mot betaling. Allerede da jeg begynte å blogge for 8 år siden, tok jeg et tydelig og viktig standpunkt (for meg) mot å blande bloggingen med noen som helst forpliktelser og godtgjørelser.

Min blogg er altså helt reklamefri, både hva angår bilde- og videoreklame på selve nettsiden for bloggen, men også når det gjelder å skrive innlegg for å reklamere for produkter og tjenester. Det har dog forekommet omtale av produkter jeg selv liker eller har kjøpt, men aldri på oppfordring eller betaling fra andre, og jeg har forsøkt å være overtydelig på dette i de aktuelle innleggene. Det har likevel ikke manglet på frierier og forespørsler, og noen har sågar vært så pågående at jeg har måttet blokkere deres e-postadresse som uønsket avsender. Jeg mener at det er flere problemer enn fordeler med å gjøre blogging til en profesjon. Det viktigste er ens integritet.

Som blogger ønsker jeg at min leser engasjerer seg og bryr seg om det jeg skriver, uansett hva innlegget handler om. Jeg har brukt tid og lagt min sjel i å ordlegge meg best mulig for å nå leserens hjerte, på en eller annen måte. Ved å ta betalt for å reklamere for produkter eller tjenester, undergraver jeg ikke på samme tid min egen integritet og troverdighet? Det kan så være at det er mulig å leve ene og alene av blogging i Norge, og mange unge (særlig jenter) ønsker å bli den neste stjerna på den himmelen. Men når jeg leser blogger hvor jeg vet at de lever av det, har jeg alltid en skepsis i meg når jeg leser – jeg spør meg alltid om de egentlig mener det de skriver, til og med når det ikke er et innlegg med reklame. Og det er mange nok eksempler på at bloggere bevisst eller ubevisst unnlater å merke innlegg som faktisk er reklame, så hvordan kan jeg som leser vite hva som er hva? Hvordan kan jeg som leser være sikker på at bloggeren ikke er kompromittert? Hvor er den kritiske tenkningen hos bloggerne og leserne?

Forbrukerombudet har utarbeidet en veiledning om markedsføringsloven til bloggere. Den bør alle som leser og skriver blogger gjøre seg kjent med. Er du kun en leser av blogger, har du likevel et ansvar for å si fra eller spørre hvis du er i tvil om det er merket korrekt. Er du blogger selv, sett deg inn i reglene og følg den samvittighetsfullt. For bare da kan vi som leser bloggen din vite at vi kan stole på deg også når du ikke reklamerer… Ta en titt her for å lese veiledningen.

Bloggere i dag har stor makt, særlig de som er toppbloggere – de får sponsoravtaler, er med i tv-show, får egne produktlinjer, arrangerer konkurranser for leverandører og har generelt en stor påvirkningskraft – særlig overfor unge. Dersom vi ønsker at neste generasjon skal se opp til oss bloggere, må vi har mot til å si fra når ting ikke er ok, og bruke stemmen vår til positiv påvirkning.

Neste gang du leser et umerket blogginnlegg som omhandler et produkt eller tjeneste, si fra til bloggeren det gjelder! Og hvis det ikke hjelper, send Forbrukerombudet et tips!

Jeg er ikke til salgs!

 

Del gjerne dette innlegget 🙂

 

blogghilsen

 

Be First to Comment

Jeg setter stor pris på din kommentar! Legg inn meldingen din her:

%d bloggere liker dette: